Suni Sancı (Doğum Kasılmalarının Başlatılması)

Beklenen doğum tarihiniz geçti. Sizin endişeleriniz bir yana, yakınlarınız sizden daha çok bebeği bekliyor gibi olabilir ve sabırsızlanabilirler. (Yabancı gelmedi değil mi?)

3 günlük kontrollerinizde her şey yolunda gidiyorsa, beklememek için bir sebep yok. Zaman aşımı olarak değerlendirmek için, bazı hekimler 41, bazıları da 42. Haftayı bekleyebilir. Hala doğum olmadıysa, suni sancıyla doğum sancıları başlatılabilir.

Suni sancı ne kadar korkulsa da adında olduğu gibi size ilaçla verilen bir ağrı değildir. Yapılan sadece, rahmin doğumu başlatması için kasılmasını tetiklemektir. Normalde bunu beyninizden salgılanan oksitosin adlı hormon yapar. Zaman aşımında yaptığımız da bu hormonu, damar yoluyla, vücudun salgıladığını taklit eder şekilde yavaşça doz artırarak vermektir. Yani duyduğunuz ağrı, rahim kasılmasına bağlı ağrıdır, ilaca bağlı değil. Doğum sancılarınız kendiliğinden başlasaydı da aynı derecede sancı hissedecektiniz. Bu vücudunuzun ağrı eşiği ile ilgili, ilaçla değil.

Zamanını aşan gebeliklerde, doğumun başlatılması yoluna gidilir. Testlerde şüphelendiren bir durum yoksa bazı doktorlar, 41 bazı doktorlar 42. Haftada gebeliği sonlandırmak isteyecektir.

“Suni sancı” olarak dilimize çevrilmiş olan tıbbi terimin tam karşılığı, doğum eyleminin tetiklenmesidir. Amaç, rahim ağzının olgunlaştırılarak, gevşeyip, açılabilmesi için kendiliğinden başlamayan rahim kasılmalarının başlatılmasıdır. Bu amaçla, ilaçlar veya diğer metodlar kullanılabilir. Bu metodlar;

1. Rahim ağzının yumuşatılarak, olgun hale getirilmesi ve açılmasını sağlamak. Bunun için, prostaglandin denilen ilaçlar veya bazı tıbbi araçlar kullanılabilir.
  2. Zarların sıyrılması. Vajinal muayene sırasında, rahim ağzındaki zarlar, parmakla doktorunuz tarafından rahim duvarından sıyrılır. Bu işlem sonrası genelde, 48 saat içinde rahim kasılmaları ve doğum başlar.
  3. Suyunu açmak. Yine vajinal muayene sırasında, bebeği saran zarlara ufak bir delik açılarak, zarlar yırtılır. Bu, birkaç saat içinde doğumu başlatacaktır.
  4. Oksitosin hormonu vermek. Damar yoluyla verilen bu hormon, rahim kasılmalarını başlatır. Çok korkulan ve suni sancı adı verilen bu işlem aslında yanlış değerlendirilmektedir.

Normal doğum sancılarının başlaması için, beyinde hipofiz adı verilen bölgeden oksitosin hormonu belirli miktarda artarak salgılanır. Bu hormon, düzenli rahim kasılmalarını başlatarak, rahim ağzında açılmaya sebep olur. Doğumu başlatmak istediğimizde bizim yaptığımız da bu hormonu, dışarıdan taklit ederek, damar yoluyla vermektir. Bu şekilde doz artırılarak, etkili rahim kasılmaları sağlamaya çalışırız.

Duyulan ağrı, yani doğum sancısı, sizin düzenli aralıklarla seyreden rahim kasılmalarına vücudunuzun verdiği ağrı cevabıdır. Bu sancının şiddeti, ağrı eşiğinize bağlı olarak, kişiden kişiye değişir. Dolayısıyla, doğumunuz kendiliğinden başlasa da dışarıdan oksitosin hormonu verilerek başlatılsa da duyacağınız ağrı aynı olacaktır ve sizin ağrı eşiğinizle ilgilidir.

Suni sancı, dışarıdan verdiğimiz ekstra bir ağrı yapıcı madde değil, rahim kasılmalarını başlatmak üzere verdiğimiz, vücudunuzda doğal olarak salgılanan bir hormondur. Bir kere rahim kasılmaları başladığında, kendiliğinden bir doğum gibi seyredecek ve aynı basamakları takip edecektir. Normal doğum evreleri Ağrıyı çok hisseden kadınlarda, suni sancı da olsa, ağrısız doğum gibi seçenekler aynen uygulanabilmektedir.

Tabii ki ağrı duyarsanız, tıpkı kendi sancılarınız başlamış gibi, ağrısız doğum uygulanabilir. Bir defa kasılmalar başladıktan sonra doğum sürecinin, kendiliğinden başlamış bir doğumdan hiçbir farkı yoktur. Acil bir durum oluşması ya da doğumun ilerlememesi normal bir doğum takibi gibi sezaryen gerektirebilir.

One Comment

1. Hilal