37. gebelik haftasından önce doğumun başlamasına ‘erken doğum’ diyoruz. 20 hafta öncesine de düşük dediğimiz için, doğum, 20-37. gebelik haftaları arasında olursa, erken doğum kabul edilir. Sağlıklı bir gebelik, 37-42 hafta arası sürer. Hesaplanan ve size söylenen muhtemel doğum tarihi 40. Haftaya denk gelen zamandır. Dolayısıyla bunun 3 hafta öncesi ve 2 hafta sonrası normal, zamanında bir doğum olarak kabul edilir. 37 hafta öncesinde olan doğumlar; erken doğum, 42 hafta sonrasında gerçekleşen doğumlar ise geç doğum, miad aşımı olarak adlandırılır. Kaç haftalık gebeyim?

Erken doğum istenmeyen bir durumdur çünkü bebek henüz dış dünyada yaşama kapasitesine tam erişemeden doğmuş olur. Bu da çok ciddi sağlık problemlerine yol açabilir. Bazı sağlık problemleri, ömür boyu sıkıntı çekmesine sebep olabilirken bazıları da öğrenme güçlüğü gibi çocukluk döneminde ve erişkin yaşamda ortaya çıkabilir. Özellikle 34. haftadan önce doğan bebekler risk altındayken, 34-37. hafta arası da bazı sağlık sorunlarına sebep olabilir.

Erken doğum için risk faktörleri;

Daha önceki gebeliğiniz erken doğumla sonuçlandıysa, bir sonraki gebelik oluşmadan, daha planlanırken, doktora gitmelisiniz ve bu konuda deneyimli bir uzman tarafından takip edilmelisiniz.

Gebelik Öncesi Muayenenin Önemi

Gebelik olduğunda ise mümkün olan en kısa sürede, muayene olmalısınız. Ayrıca, erken doğum için yukarıdaki risk faktörlerinden birine sahipseniz, bireysel durumunuza göre, bazı önleyici ilaç ve tedaviler uygulanabilir.

Erken doğumun başlamasının belirtileri, zamanında bir doğumla aynıdır. Düzenli kasılmalar, rahim ağzında yumuşama ve açılmaya yol açar.

37. haftadan önce aşağıdaki belirtilerden birini yaşarsanız hemen doktorunuzu aramalısınız;

• Vajinal akıntınızın sulu, kanlı ya da sümüksü hale dönmesi
  • Vajinal akıntıda artış
  • Kasık ağrısı ya da baskı
  • Sürekli, sırt ağrısı
  • İshalle beraber olabilen karın krampları
  • Karnınızda düzenli sertleşip, bir yere toparlanma.
  • Su gelmesi

Erken doğum teşhisi sadece, doktorunuz tarafından yapılacak vajinal muayenede rahim ağzı açıklığını ölçerek anlaşılabilir. Yumuşama ya da açılma varsa, bir süre takip edilerek, tekrar muayene edilirsiniz. Bu takipte, rahim kasılmalarının şiddeti, sıklığı ve bebeğin kalp atımları da yakından izlenir. Bir diğer muayene de transvajinal (vajinadan yapılan) ultrasonla, rahim ağzı uzunluğunun ölçülmesidir. Bu değerlendirmelere göre hastaneye yatışınız yapılabilir.

37. haftadan önce başlayan her kasılma ve doğum eylemi, erken doğumla sonuçlanmaz. Doğum eylemi başlayan gebelerin, sadece %10 unda durdurulamaz ve takip eden 7 gün içinde doğum gerçekleşir. Yaklaşık %30 unda kendiliğinden durur. Geri kalan %60 ise tedaviyle durdurulabilir.

Eğer anne ve bebeğin sağlığı uygunsa, tedaviyle doğumun durdurulması yoluna gidilir. Bu tedaviler, Magnesyum sülfat gibi kasılmaları durdurucu ilaçlardır.

Tedavide amaç, bilimsel çalışmalarla etkinliği net olarak kanıtlanmış olan kortizon tedavisi (bebeğin akciğerlerini geliştirici ilaç) nin etki edebilmesi için 48 saatliğine doğumu durdurabilmektir. Kortizon, bebeğin akciğer gelişimini hızlandırarak etki eder. Etki etmesi için en az 48 saate ihtiyaç vardır. Ve doğumu durdurucu tedavilerin amacı en azından bu süreye kadar doğumu durdurabilmektir. Kortizon tedavisi 24-34. gebelik haftasında etkilidir ve erken doğum olasılığında, muhakkak hemen başlanmalıdır.

Doğumu durdurucu ajan olarak kullandığımız Magnesyum sülfatın bir etkisi de son yıllarda fark edilen, 32. hafta öncesi doğumlarda, sinir sistemini koruyucu etkisidir.

En önemli konu, eken doğum başladığı anlaşılırsa, bir an önce annenin, doğumu gerçekleştirmek üzere, tam teşekküllü bir hastaneye transfer edilmesidir. Erken doğan bebekler, uzun süre ciddi bir yenidoğan yoğun bakım tedavisi gerektirebileceğinden, bu imkanların doğum öncesi sağlanması çok önemlidir.