Plasenta gebelikte, anneyle bebek arasındaki besin ve oksijen alışverişini sağlayan ara organdır. Doğumun 3. evresi nde bebek doğduktan sonra kendiliğinden ayrılır. Sezaryende ise bebek doğduktan sonra elle çıkarılır.

Bazı durumlarda, plasenta, gebelik esnasında ya doğum başlamadan ya da doğum başladıktan sonra henüz bebek doğmadan yerleştiği yerden kendiliğinden, kısmen ya da tamamen ayrılabilir. Bu durumda, bebeğin oksijen ve besin alışverişi kesilir ve ciddi kanamaya yol açarak, hem anne hem bebeğin hayatını tehlikeye sokabilir. Ayrılma alanı küçükse, sadece bebekte rahim içi gelişme geriliğine, sebep olurken, tam ayrılmada, erken doğuma ve bebeğin kaybedilmesine yol açabilecek kadar ciddi boyutlara ulaşabilir. Acil bir durumdur ve ortalama 150 doğumdan birinde görülür.

Bazen altta yatan sebep bulunamazken,

• Çoğunlukla, gebelik ve yüksek tansiyon plasentanın erken ayrılmasına sebep olur. Gebelikteki kan basıncı yüksekliği bazen önceden bilinirken bazen de atlanmış olabilir. Gebelik öncesi var olan hipertansiyon, gebelikte ilk defa ortaya çıkan hipertansiyon ya da preeklampsi, hepsi sebep olabilir.
  • Kanın pıhtılaşma sorunları
  • Önceki gebelikte aynısının yaşanmış olması,
  • Bebeğin suyunun fazla olması (polihidramniyos),
  • İkiz gebelik,
  • Gebelikte Sigara içimi
  • İleri anne yaşı da risk faktörüdür.
  • Rahimde myom olması ve plasentanın bu myomun üzerine yerleşmiş olması,
  • Karına darbeye sebep olabilecek, trafik kazası, yaralanmalar da plasentanın erken ayrılmasına sebep olabilir.

Belirtilerden biri olan vajinal kanama; küçük bir kanamadan, yoğun, parçalı pıhtılı kan boşalmasına kadar farklı şiddette görülebilir. Bazen de, rahim ağzından boşalmadığı için, plasenta arkasında birikir ve vajinal kanama izlenmez.

Diğer bir belirti de, şiddetli karın ve bel ağrısıdır. Sırt ağrısı da eşlik edebilir ve erken doğumu başlatabilir. Yine bebeğin hareketlerinin yavaşlaması da belirtiler arasında olduğundan bebek hareketleri sayılmalıdır.

Gebelikte vajinal kanama durumunda muhakkak bir sağlık kuruluşuna başvurmalısınız. Muayene ve ultrasonla sizin ve bebeğin sağlık durumu değerlendirilmelidir. Vajinal muayene ile, rahim içinden mi, vajina ya da rahim ağzındaki bir enfeksiyon, polip, ya da yaradan mı kanamanın olduğu ayırt edilebilirken; Ultrasonla da plasenta previa da ayırt edilebilir.

Kan uyuşmazlığınız varsa, gebelikte her kanamada olduğu gibi, uyuşmazlık iğnesinin yapılması unutulmamalıdır.

Plasentann erken ayrılması saptandıysa; yapılacak tıbbi müdahale, bebeğin gebelik haftasına, kanamanın yoğunluğuna, sizin ve bebeğin iyilik halini gösteren testlere göre kararlaştırılır.

Beklenen doğum tarihine yakınsa, ayrılma alanı küçük de olsa hemen acil sezaryen yapılarak bebek doğurtulur.

Beklenen doğum tarihine daha çok varsa; ayrılma alanı çok küçükse, sizin ve bebeğin anne karnındaki durumu testlerde iyi görünüyorsa, bir süre, en azından, akciğer geliştirici iğne için zaman kazanılabilmesi için beklenebilir. Ama hastane yatışı ve çok yakın takip gerektiren bu durumda, en ufak bir şüphede bebek doğurtulmalıdır.